De Theaterbende speelt: WHO'S MY DAD?
Gebaseerd op de bekende musical Mamma Mia, is de Jongerenbende bezig met een bewerking op dit vrolijke verhaal.
Met die Theaterbende twist, extra personages en de vele bekende ABBA hits die op originele wijze voorbijkomen wordt het sowieso een feestje!
De originele verhaallijn wordt gevolgd:
Sophie heeft haar mogelijke vaders uitgenodigd voor haar bruiloft in Griekenland, zonder dat haar moeder Donna en haar toekomstige man Sky dit weten.
Maar wie van de genodigde vaders is nu haar echte vader?
Sophie’s beste vriendinnen komen haar helpen dit uit te zoeken.
Ook moeder Donna krijgt haar boezemvriendinnen op bezoek, wat zorgt voor extra verwarring, maar ook voor extra vreugde.
Donna and the Dynamos treden nog één keer op!
Kortom, het wordt een prachtig feest op dat Griekse eiland,
waar er dan altijd een paar mensen zijn die helemaal niet van feesten of toeristen houden
We hebben genoten van deze geweldige voorstelling.
Een leuke voorstelling om te spelen vinden Meis en Niels.
Ze kruipen in de huid van leerling, docent en andere rollen om het thema naar voren te laten komen.
Ze hebben zelf ook wel te maken gehad met pestgedrag en of bijstanders van dat gedrag. Tsja
de vraag is natuurlijk hou je het tegen of hou je je mond. Moeilijke keuzes, zeker in de pubertijd.
Wil je bij een groep horen of sta je alleen. Je komt het allemaal tegen in onze voorstelling.
Hoe het precies verloopt wordt duidelijk als je de voorstelling hebt gezien.
De jubileumvoorstelling van vorig jaar, ‘ShakeSpier en het krankjoreme liefdesbloempje’,
is een bewerking van de Shakespeare-klassieker Midzomernachtsdroom. Vijf jaar geleden werkte Annieke als regie-assistent
en zag de toenmalige voorstelling van het gelijknamige stuk bij de Theaterbende en ze was meteen verkocht. Daarna kwam ze bij de Basisbende en in 2020
nam ze de Jongerenbende over van oprichter Nicole. Voor dit 10e jubileumjaar van de Theaterbende
wilde ze die klassieker van toen nogmaals op de planken brengen, als eerbetoon aan haar kennismaking met de Theaterbende.
Annieke: ‘Na de enthousiaste reacties van de spelers op mijn voorstel om Midzomernachtsdroom te gaan neerzetten, een ingewikkelde Shakespeariaanse klucht,
was de keuze snel gemaakt. Het script lag er al maar ik wilde het opnieuw bewerken om het nog toegankelijker te maken.
De uitdaging is om alle intriges, verwarring, chaos, de scheiding tussen fantasie en werkelijkheid, behapbaar te maken,
voor zowel de spelers als het publiek.’
Als je aan Annieke vraagt waar haar theaterhart sneller van gaat kloppen, zegt ze: ‘Ik kan en wil niet zonder theater leven. Theater is een vrijplaats waar je anders mag zijn, maar ook juist heel erg jezelf! Waar je je niet aan het keurslijf van alledag hoeft te houden. Mijn invulling van theater maken is onder andere geïnspireerd op een uitspraak van Shakespeare: “Het materiaal ligt op straat”. Met een knipoog houd ik mensen een spiegel voor: hoe gedraag je je en wat voor effect heeft dat op anderen?’
Annieke: ‘We willen vanaf volgend seizoen weer met twee groepen gaan werken: een Basisbende, waar kinderen (ca 10 tot 13 jaar) met name de basis van toneelspelen goed en op een plezierige manier leren. De Jongerenbende (13 tot 18 jaar) blijft de groep met een jaarlijkse voorstelling.
Haar laatste rol voor de Theaterbende was de vermakelijke Cor in Campinggasten (2021). Nu is ze 19, te oud om nog mee te doen. Daarom zocht ze een andere rol. Samen met Annieke kreeg een nieuw idee vorm: Sofie heeft twee dansen bedacht voor de jubileumvoorstelling ‘ShakeSpier en het krankjoreme liefdesbloempje’. Ze vertelt enthousiast hoe dit zo gekomen is: ‘Zelf heb ik jaren klassiek ballet gedaan, ik doe nu de PABO. Dat blijkt een gouden combinatie. Op het theaterkamp vorige zomer vroeg Annieke of ik dans wilde geven. Ideaal, én zo kan ik ook nog mijn oude vrienden blijven zien.’
Annieke gaf haar de opdracht om twee dansen te bedenken: een hofdans en een feestdans. Hoe koos ze de muziek en hoe maakte ze de choreografieën? Sofie: ‘De muziek van de hofdans is een modern pianostuk dat zich goed leent voor een streng gechoreografeerde dans. Het Thunderbeatnummer is op zijn beurt ideaal voor de partydance. Ik heb Youtube afgestruind om viereneenhalve minuut te vullen met pasjes en sierlijke bewegingen voor de hofdans. De tweede dans is wat makkelijker want daar zit veel herhaling in.’ Ze laat een schrift zien waarin alle pasjes op de seconde staan genoteerd. Het ziet er professioneel uit!
Hoe ze haar ideeën overbrengt op de spelers? Sofie: ‘Het is natuurlijk een mix van jongeren, de één onthoudt het sneller dan de ander. Maar ik vind dat ze het allemaal best snel oppakken. Ze gaan nu al super gelijk en een foutje hier of daar is niet erg. Ik heb een filmpje gemaakt zodat ze thuis kunnen oefenen. Ik heb er alle vertrouwen in!’